C. Feedback op de
instructiefilm van een andere subgroep
Namen: Marco
Nolte, Daniël van Dalen, Dionne Burggraaf, Laila Andaloussi en Tommy den
Engelsman
Klas: OTUDV – DR – 1
Vak: Drama, kunstvaardig
Groep: Lot,
Laetitia, Naomi, Louise en Marjan
Feedback
op de instructiefilm van een andere subgroep
De
film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het
aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30
leerlingen
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
In
het instructiefilmpje is duidelijk te zien wat de bedoeling is van het
schimmenspel. De uitleg over het maken van figuurtjes verduidelijkt heel
veel. Hierdoor is dit filmpje een goed middel geworden om een leerkracht te
ondersteunen bij het aanbieden van een de dramavorm ‘schimmenspel’ aan de
bovenbouw. Met behulp van het LVF zal dit zeker lukken.
|
|||
Duidelijk
wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/dans werkvorm aan kan bieden
aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde
stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen
komen.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
goed
|
|
Motivatie:
|
Het
instructiefilmpje is voldoende om een les drama met de werkvorm
‘schimmenspel’ te kunnen geven. De stapjes in de les hadden nog wel iets
duidelijker aangegeven mogen worden. De warming- up en de uitleg waren
duidelijk maar de rest van de lesopbouw niet helemaal. Het gebruik van
materialen kwam wel duidelijk naar voren en dat is erg belangrijk voor een
werkvorm als deze,
|
|||
In de
film is de onderstaande informatie verwerkt:
·
De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van
de werkvorm
·
Mogelijke lesdoelen (zie dramadoelstellingen H2.2 van
het dramaboek ‘Kijk op spel’)
·
Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de
Kinderboekenweek van dit jaar
·
Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de
werkvorm
·
Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm
met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
De
naam van de werkvorm met de toelichting is duidelijk naar voren gekomen in de
film. Het doel van de les is niet genoemd en werd ook niet duidelijk door
naar het filmpje te kijken. Dit is wel belangrijk om van te voren goed
duidelijk te hebben bij een werkvorm als ‘schimmenspel’, omdat dit zeker niet
de makkelijkste werkvorm is. De bron kwam duidelijk naar voren en de
verwerking was hierdoor heel leuk. Het lied kwam goed terug en werd ook heel
leuk en duidelijk uitgebeeld. De voorbereidingen en de materialen waren goed
te zien! Of dit specifiek voor 25- 30 leerlingen geschikt is, komt niet
helemaal nar voren.
|
|||
In de
film is de onderstaande informatie verwerkt:
·
Wie welke productierol op zich heeft genomen.
·
De datum
·
Het doel van de film (beroepsproduct 1.1.1 Drama)
·
De naam van de Hogeschool
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
Alle
leden van de groep zijn in beeld geweest. Aan het einde werd gezegd wie welke
rol speelde. Wie de productierol op zich had genomen, is niet duidelijk
geworden. De datum werd genoemd en ook de naam van de Hogeschool Utrecht. Het
doel van de film vond je in het filmpje terug.
|
|||
Alle
deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een
rol.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
Alle
deelnemers van de subgroep zijn meerdere malen in beeld geweest en zijn aan
het einde van het instructiefilmpje ook nog voorgesteld.
|
|||
In de
instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
·
De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals
deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
·
De detail-scene
In een aantal heel korte scenes, laat
steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een
bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op spel’ voor deze
informatie.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
De
werkvorm-in-werking-scenes waren te zien in de inleiding en de verwerking. De
opwarming van de les en het uiteindelijk schimmenspel met de gekozen bron
kwamen terug in de verwerking. In een scene lieten zij zien hoe het
schimmenspel werkt. In deze scene zie je punten waar je op moet letten. Dit
is de detail-scene. Dit hebben zij dus zeker goed laten zien!
|
|||
De
film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
Het
filmpje heeft een prettig tempo en doordat het lied aan het eind komt, blijft
het boeiend.
|
|||
Op de
instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten
commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis
van de bovenstaande punten.
|
Onvoldoende
|
Voldoende
|
Goed
|
|
Motivatie:
|
Dit
groepje heeft ook gereflecteerd op mijn filmpje. Ik heb van hen commentaar
ontvangen en hier kan ik weer mee aan de slag gaan. Zij kunnen met mijn
commentaar aan de slag gaan. Dit is beide geschreven aan de hand van dit
schema.
|
|||
De
film duurt tussen de 4 en 5 minuten.
|
Het
filmpje duur 3,5 minuut. Dit is dus iets minder. Het filmpje had nog wel iets
langer mogen duren. Sommige stukjes hadden iets uitgebreider uitgelegd mogen
worden met iets meer details zodat je meer ideeën hebt bij het schimmenspel. De
les werd ook niet duidelijk afgesloten.
|
|||
Geen opmerkingen:
Een reactie posten