woensdag 5 november 2014

Feedback op 'schimmenspel"


C. Feedback op de instructiefilm van een andere subgroep

Namen: Marco Nolte, Daniël van Dalen, Dionne Burggraaf, Laila Andaloussi en Tommy den Engelsman

Klas: OTUDV – DR – 1

Vak: Drama, kunstvaardig


Groep: Lot, Laetitia, Naomi, Louise en Marjan

 

Feedback op de instructiefilm van een andere subgroep

De film is een goed middel om aankomende leerkrachten te ondersteunen bij het aanbieden van een drama/dans werkvorm voor een bovenbouwgroep van 25 – 30 leerlingen
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
In het instructiefilmpje is duidelijk te zien wat de bedoeling is van het schimmenspel. De uitleg over het maken van figuurtjes verduidelijkt heel veel. Hierdoor is dit filmpje een goed middel geworden om een leerkracht te ondersteunen bij het aanbieden van een de dramavorm ‘schimmenspel’ aan de bovenbouw. Met behulp van het LVF zal dit zeker lukken. 
Duidelijk wordt hoe een aankomende leerkracht deze drama/dans werkvorm aan kan bieden aan een bovenbouw klas van het basisonderwijs: Een leek zou door de getoonde stappen te volgen tot een dergelijke uitvoering van de werkvorm moeten kunnen komen.
Onvoldoende
Voldoende
goed
Motivatie:
Het instructiefilmpje is voldoende om een les drama met de werkvorm ‘schimmenspel’ te kunnen geven. De stapjes in de les hadden nog wel iets duidelijker aangegeven mogen worden. De warming- up en de uitleg waren duidelijk maar de rest van de lesopbouw niet helemaal. Het gebruik van materialen kwam wel duidelijk naar voren en dat is erg belangrijk voor een werkvorm als deze,
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
·         De naam van de werkvorm, met een korte toelichting van de werkvorm
·         Mogelijke lesdoelen (zie dramadoelstellingen H2.2 van het dramaboek ‘Kijk op spel’)
·         Welke bron is gekozen n.a.v. het thema van de Kinderboekenweek van dit jaar
·         Hoe deze bron is verwerkt in de uitvoering van de werkvorm
·         Welke voorbereidingen er nodig zijn om deze werkvorm met 25 – 30 leerlingen uit te voeren
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
De naam van de werkvorm met de toelichting is duidelijk naar voren gekomen in de film. Het doel van de les is niet genoemd en werd ook niet duidelijk door naar het filmpje te kijken. Dit is wel belangrijk om van te voren goed duidelijk te hebben bij een werkvorm als ‘schimmenspel’, omdat dit zeker niet de makkelijkste werkvorm is. De bron kwam duidelijk naar voren en de verwerking was hierdoor heel leuk. Het lied kwam goed terug en werd ook heel leuk en duidelijk uitgebeeld. De voorbereidingen en de materialen waren goed te zien! Of dit specifiek voor 25- 30 leerlingen geschikt is, komt niet helemaal nar voren.
In de film is de onderstaande informatie verwerkt:
·         Wie welke productierol op zich heeft genomen.
·         De datum
·         Het doel van de film (beroepsproduct 1.1.1 Drama)
·         De naam van de Hogeschool
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
Alle leden van de groep zijn in beeld geweest. Aan het einde werd gezegd wie welke rol speelde. Wie de productierol op zich had genomen, is niet duidelijk geworden. De datum werd genoemd en ook de naam van de Hogeschool Utrecht. Het doel van de film vond je in het filmpje terug.
Alle deelnemers van een subgroep zijn zichtbaar aanwezig in de film en spelen een rol.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
Alle deelnemers van de subgroep zijn meerdere malen in beeld geweest en zijn aan het einde van het instructiefilmpje ook nog voorgesteld.
In de instructiefilm zijn de volgende ‘scenes’ te herkennen:
·         De werkvorm-in-werking-scene
Studenten laten de werkvorm zien, zoals deze na de voorbereiding en oefening, in de klas uitgevoerd kan worden.
·         De detail-scene
In een aantal heel korte scenes, laat steeds een detail zien waar je bij de uitvoering van de werkvorm in een bovenbouwgroep, op moet letten. Zie het boek ‘Kijk op spel’ voor deze informatie.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
De werkvorm-in-werking-scenes waren te zien in de inleiding en de verwerking. De opwarming van de les en het uiteindelijk schimmenspel met de gekozen bron kwamen terug in de verwerking. In een scene lieten zij zien hoe het schimmenspel werkt. In deze scene zie je punten waar je op moet letten. Dit is de detail-scene. Dit hebben zij dus zeker goed laten zien!
De film heeft een prettig tempo en is boeiend, prikkelend voor de doelgroep.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
Het filmpje heeft een prettig tempo en doordat het lied aan het eind komt, blijft het boeiend.
Op de instructiefilm heeft de student middels een quadblogsessie van medestudenten commentaar ontvangen en verwerkt. Het commentaar wordt geschreven op basis van de bovenstaande punten.
Onvoldoende
Voldoende
Goed
Motivatie:
Dit groepje heeft ook gereflecteerd op mijn filmpje. Ik heb van hen commentaar ontvangen en hier kan ik weer mee aan de slag gaan. Zij kunnen met mijn commentaar aan de slag gaan. Dit is beide geschreven aan de hand van dit schema.
De film duurt tussen de 4 en 5 minuten.
Het filmpje duur 3,5 minuut. Dit is dus iets minder. Het filmpje had nog wel iets langer mogen duren. Sommige stukjes hadden iets uitgebreider uitgelegd mogen worden met iets meer details zodat je meer ideeën hebt bij het schimmenspel. De les werd ook niet duidelijk afgesloten.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten