woensdag 29 oktober 2014

Opdracht 2 - Zotten en narren masker

 
De opdracht is: maak een zotten en/of narren masker. Dat moet voor mij als carnavals man pur sang toch geen probleem zijn! De voorbereidende opdracht hield onder andere in: wat is de betekenis van zotten, narren en dwazen. Een zot of dwaas is gewoon een gek persoon, iemand die zich gek gedraagt. Als ik aan een nar denk is het eerste wat in me opkomt: "Carnaval!". Een nar was vroeger iemand die gekke kleding droeg en de koning met rijmpjes en gek doen vermaakte. De verschillen tussen een nar van toen en nu zijn duidelijk. Vroeger was nar een echt beroep en mocht je de koning vermaken. Tegenwoordig kom je een nar voornamelijk bij carnaval tegen, daar mag hij gek doen. De overeenkomst is dat zowel vroeger als nu een nar er is om mensen te vermaken!
Bron: www.dbnl.org, 2013.
 

 


IMG 0078 - Copy De nar van C.V. De Kwakbollen 2015




 Of ik weleens aan carnaval doe en me wel eens verkleed? Daar kan ik volmondig ja op zeggen. Ik ben lid van C.V De Kwakbollen uit Harmelen. Ik zit in de Raad van Elf. In 2009 ben ik Prins Dagobert XXXIV geweest, met aan  mijn zijde Prinses Maaike, mijn vrouw.


PA160082Ik als prins met mijn vrouwIMG 6102Ik verkleed






 
Er is wel een klein probleempje, ik ben niet zo creatief. Daar moet ik me maar overheen zetten, en mijn stinkende best gaan doen. Dit lapje stof zag ik liggen en leek mij uitermate geschikt om een masker mee te maken. Eerst maar proberen om er wat vorm in te krijgen.

Dat heb ik gedaan door te punten samen te binden en vast te maken met garen. Wat belletjes eraan vast genaaid. Dat heb ik geleerd in mijn militaire diensttijd. Dat het toch nog een keer van pas zou komen! Het masker begint al aardig vorm te krijgen.

Een tussenbalans. Even passen. Gaten erin geknipt om mijn ogen vrij te maken om wat te kunnen zien. Zeg nou zelf: is dit nu zot of niet?

In grote lijnen was mijn masker af. Nu nog afwerken om het een mooier geheel te laten worden. Wat tierelantijntjes bevestigen. Ook de ogen wat meer accent gegeven met een textielstift. 

Vrolijk lint met koeienprint geven een mooi effect. Dat past ook prima bij mijn landelijke achtergrond.

Het eindresultaat geshowd door mijn onherkenbare vrouw! Het is zeker niet ondenkbaar dat we hem ook echt een keer gaan dragen tijdens carnaval. Ondanks mijn wat mindere creativiteit, ben ik best te spreken over mijn zotten/narren masker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten