woensdag 29 oktober 2014

Opdracht 3 - ruimtelijke constructie

 
 
 
 
Als voorbereidende opdracht moesten we bedenken: welke krachten heeft een mythologisch dier, waar staan die krachten voor en hoe ziet dat dier er uit? Ik heb het gedicht van de Bozbezbozzel, van Cees Buddingh gelezen, dan weet je zeker dat je je fantasie de vrije loop moet laten gaan!
 
 Afbeeldingsresultaat voor de bozbezbozzelBozbezbozzels?
 
Mythologische dieren komen voor uit de Griekse mythologie. Het zijn vreemde wezens, vaak een combinatie van verschillende dieren. Zo konden ze vliegen en zowel op land als onder water leven. Ze hebben krachten om te beschermen. Zo had je onder andere: Argus, Centaurs, Cyclopen en  Nimfen
 

 

 
 
Het begin van de opdracht. Denk na over wat je wil gaan maken! Het moet een combinatie van verschillen dieren zijn. Laat je fantasie het eerste werk doen. Dat vond ik best lastig. Iets met een kikker, mijn favoriete dier, maar waar combineer je die mee? Ik ben gaan schetsen. Daar kwam uit dat het een combinatie zou gaan worden tussen een kikker, kwal en stekelvarken! ik ben geen kei in schetsen, dus maar gelijk aan het werk!

Een eis aan de opdracht was dat je alleen maar karton en papier mocht gebruiken. En je mocht ook geen schaar gebruiken, alleen een stanley mes. Dat maakt het iets lastiger, maar vol goede moed ging ik aan de slag. Eerst de vormen die ik wilde gebruiken uit karton gesneden.
 

Om de materialen aan elkaar te bevestigen heb ik inkepingen in het karton gesneden. Zo kon ik de oren en poten bevestigen. Het begint al een klein beetje ergens op te lijken!

Om er diepgang in te creëren, wat ook één van de voorwaarden was, heb ik alles dubbel gemaakt. Zo kon ik een soort 3d effect maken van mijn fantasie creatie. Dat heb ik ook met karton en inkepingen aan elkaar bevestigd.

Met zwart karton heb ik een soort schubben, manen ogen en mond gemaakt. Dat gaf het geheel al gelijk een ander aangezicht.

Hier is duidelijk te zien dat ik de twee gelijke delen met een kartonnen bevestiging aan elkaar gemaakt heb. Dit was het resultaat van een avond op school werken.
 

Thuis heb ik hem verder afgemaakt. Want er moest nog wel het een en ander aan de afwerking gedaan worden om het op een dier te laten lijken.
 

Nog wat details uitwerken, en alles wat beter bevestigen. Hij moest tenslotte wel kunnen staan. Een mond om te kunnen ademen, en ogen om te kunnen zien.

Zie hier mijn "Kwakbol". Het is een combinatie van een kikker, kwal en stekelvarken! Hij ziet er een beetje boos uit. Maar dat is maar schijn. Het is lief, teder beestje. Hij kan leven op het land en in het water. Een echte amfibie dus! Hij is razendsnel zowel in het water als op het land. De stekels zijn er om hem te beschermen en als afschrik middel tegen vijandige wezens. Maar als je zijn vriend bent brengt hij je voorspoed en geluk, dat krijgt hij voor elkaar met magische gelukskrachten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten